Jump to content
Necip Fazıl Kısakürek [N-F-K.com Forum]
munir

"Allah, Tanrının Belasını Versin."

Recommended Posts

Necip Fazıl Kısakürek'e sormuşlar:

-Üstad, kimileri Allah diyor, kimileri de tanrı. Bu iki isim arasında nasıl bir fark vardır, siz hangisinin kullanılmasını daha uygun görürsünüz?

Üstad cevap vermiş

-Allah tanrının belasını versin!

 

Üstad'a atfedilmiş evet bende öyle biliyorum. bunu Üstad söylemiş yada söylememiş lakin Üstadın üslubuna çok yakın bunu Üstad dan başka kim söyleyebilir diye biraz düşündüğümde aklıma birtek Merhum Mehmet Akifimiz geliyor. ama onunda bu derece bir cevap verceğini sanmıyorum ayrıyetten ona da hiç bir sitede atfedildiğini görmedim.

 

lakin cevap muhteşem...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ilah tanrı mevla...bunlar söylendiğinde Allah anlaşılır elbet..fakat hiçbiri Allah adının yerini tutmaz..tanrı da bir yanlışlık yoktur..fakat biz de pek tercih edilmez..haklı tarafları da vardır..nitekim Üstad da böyle anlatır..sebebi:tanyeri ile arasında bağlantı olması..bu söz Üstadın değildir..Üstad'ın kaleminden çıktığı söylenen sözlerin çoğu onun değildir..üslübuna yakın filan denmiş ne münasebet efendim..hiç de değil...Üstad laf olsun diye laf söylemez...fikri derinliği olmayan hiç bir laf onun olamaz..fikri derinliği ve dini derinliği..ilber ortaylı bir laf etmişti kişi büyüdükçe onun adına söz uydurulur diye...örneğin Türkiye de mevlana dendiğinde akla başka hiçbirşey gelmez de ne olursan ol gel sözü gelir..fakat ne yapalımki oda onun değilmiş...bir de mustafa miyasoğlunda okuduğum bir düşünür bir sözü:şöhret bütün yanlış anlamaların toplamıdır..İmam-ı Rabbani Hazretlerinin,çok dehşetli bir sözü:Aklı olana bir laf yetişir...

Share this post


Link to post
Share on other sites
ilah tanrı mevla...bunlar söylendiğinde Allah anlaşılır elbet..fakat hiçbiri Allah adının yerini tutmaz..tanrı da bir yanlışlık yoktur..fakat biz de pek tercih edilmez..haklı tarafları da vardır..nitekim Üstad da böyle anlatır..sebebi:tanyeri ile arasında bağlantı olması..bu söz Üstadın değildir..Üstad'ın kaleminden çıktığı söylenen sözlerin çoğu onun değildir..üslübuna yakın filan denmiş ne münasebet efendim..hiç de değil...Üstad laf olsun diye laf söylemez...fikri derinliği olmayan hiç bir laf onun olamaz..fikri derinliği ve dini derinliği..ilber ortaylı bir laf etmişti kişi büyüdükçe onun adına söz uydurulur diye...örneğin Türkiye de mevlana dendiğinde akla başka hiçbirşey gelmez de ne olursan ol gel sözü gelir..fakat ne yapalımki oda onun değilmiş...bir de mustafa miyasoğlunda okuduğum bir düşünür bir sözü:şöhret bütün yanlış anlamaların toplamıdır..İmam-ı Rabbani Hazretlerinin,çok dehşetli bir sözü:Aklı olana bir laf yetişir...

 

üslübuna yakın filan denmiş ne münasebet efendim..hiç de değil...

o size göre, kim demiş laf olsun diye gayet güzel ve ibretli.

 

Bakınız: tanrı'nın dişisinede tanrıça denilebiliyor yani erkek dişi, doğmuş doğrulmuş v.s ama Allah -sümme haşa binlerce haşa- Allahca v.s varmı yok!. Allah Allah illa da Allah! tek de tek başı ve sonu olmayan. tanrı kelimesi mana ve anlam olarak bukadar yükü kaldıramıyor malesef. Üstad da bu sözü bana göre buna binaen dediğini düşünüyorum. yine dediğim gibi Üstad demiş yada dememiş olsa dahi kim demişse demiş diyor ve ekliyorum, çok yerinde demiş...

 

Türkiye de mevlana dendiğinde akla başka hiçbirşey gelmez de ne olursan ol gel sözü gelir..fakat ne yapalımki oda onun değilmiş...

 

bunu kim iddia ediyor çok merak ettim, ve nederece doğru ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

zaten eğer biraz derinlemesine düşünürsek,yani bu söz diyelimki Hazreti Mevlana'nın..bu şekilde olmadığı barizdir..cümle ne olursan ol gel bile olsa manası o değildir...halbuki manası: tövbeni 1000 bozduysan tövbe et gene gene geldir..buna rağmen bu söz mevlana dan asır asır sonra ona atfedilmişdir...tanrı kelimesi kötüye kullanılır...mesela gene Üstad anlatır...Allaha inanıyor musun diye sorsan...tanrıya inanıyorum diyecek der...fakat bu sözün Üstadın olmadığını anlamak için..İman ve İslam Atlası veya Rapor 8 okunabilir..bende Allah adının yerinin tutamayacağını söyledim...fakat insanlar namazı yanlış kılıyor diye namaz yanlış denilemez..fakat bugünlerde tanrının verdiği hava bambaşkadır..dolayısıyla kullanılmaması uygun olabilir...ne olursa olsun Üstad demez..Üstadın ne dediğini öğrenmek için kitaplarını okumak daha iyi olacaktır..Üstadı kendisinden daha iyi anlatan olmamıştır..öyle internetti şuydu buydu buralardan Üstad öğrenilmez...

Share this post


Link to post
Share on other sites

bende şöyle bir şey okudum.yanlış hatırlıyor olmayım.Tanrı kelimesini Allah dememek için kullanılıyorsa yanlış yok değilse mahsursuz diye okumuştum.(kelime tam böyle değilsede sanırım aynı mana çıktı)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kvp111 Mevlana Hz.lerinde çok çelişiyorsun ama konuyu daha fazla uzatmıyorum.

 

Açık konuşacağım abimin kütüphanesinde üstadın çile kitabını okuyarak üstadı tanıdım çileyi okudukçada kendimi adeta üstadın fikir dünyasına mıhladım. şuan iki eseri daha var ve birde bu siteden makalelerini ve ses kayıtlarını dinleyerek üstadın fikir, aksiyon ve ruh dünyasını kendi dünyamda çözüp yorumladım. yeni eserlerini okudukçada dahada fikir dünyamın genişleyeceğine inanıyorum. tabikide üstad buralardan öğrenilmez diyebilirsiniz ama o sizin fikir dünyanız bana göre çağ internet çağıdır ve bizler üstadı yeni nesillere -okuyup- tanıtamıyorsak/öğretemiyorsak biz ozaman üstad'ı tozlu raflar arasına eskimeye yüz tutmuş bir 'şair nabi' yada 'genç osman' veyahut bir 'ulubatlı hasan' v.s gibi mıhlamış oluruz.

 

Üstadın kitabına verdiği isme gelince o öyle yazmış olabilir Üstad Hak'kın Rahmetine kavuşmuş. Allah (c.c.) Üstadımızı nur içinde yatırsın Şefaatlerine inşaAllah nail oluruz. ama şunu da unutmamamız gerekir ki üstad'da bir beşerdi!

 

İkincisi ben Üstadın üslübuna benziyor dedim illamda o söylemiştir diye yaftalamadım. yine tekrarlıyorum kimdemişse demiş ama yerinde demiş.

 

Ben 'Tanrı' kelimesini neden kabul görmüyorum biliyormusunuz?

 

Şundan; "Tanrı sözcüğü Türkçe'dir ve kökeni tengri'dir. -tr.wikipedia- bugün eğer ben tanrı yı kabul edersem ozaman dün 'türkçe ezan' okutanlarada ses çıkarmamam(ız) gerek. bu bakış açısıyla olaya yaklaşıyorum. siz katılırsınız yada katılmazsınız herkez fikrinde özgürdür...

 

Sürç-i lisan ettiysem affola.

Selam ve dua ile

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bu konuyu görünce cevap vermek istedim. Bu sözün Üstad'a ait olduğuna ihtimal vermiyorum. Öyle olsa neden Tanrı Kulundan Dinlediklerim desin kitabına başka bir isim verebilirdi. Ayrıca Son Devrin Din Mazlumları adlı eserinde Üstad Menemen olayında Şeyh Esat Efendi için tertiplendiğini söyler ve Efendinin eserleri içerisinde kenzğl irfan isimli bir kitabı zikreder.

 

Şeyh Esat Efendi bu kitabının ilk hadis açıklamasında Allah ismini açıklarken tanrının da isim olarak kullanıldığını fakat Allah ismini karşılamaktan aciz olduğunu, o ismi karşılamaya haiz olamayacağından bahseder. Üstad'a atfedilmiş olabilir Üstad'a ait olduğunu zannetmiyorum. Saygılarla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aynı zamanda bir de; "Bir Adam Yaratmak" var. buradaki yaratmakta halk etmek manasında.. Üstad; Efendi hazretlerinden naklediyorki; halk etmek manasında kullanmak caiz olmaz. Fakat eserine o ismi vermiş..

 

 

 

 

Demek ki; Tanrı Kulundan Dinlediklerim adlı eser mahut sözü üstaddan koparmak için yeterli delil değildir.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aynı zamanda bir de; "Bir Adam Yaratmak" var. buradaki yaratmakta halk etmek manasında.. Üstad; Efendi hazretlerinden naklediyorki; halk etmek manasında kullanmak caiz olmaz. Fakat eserine o ismi vermiş..

 

 

 

 

Demek ki; Tanrı Kulundan Dinlediklerim adlı eser mahut sözü üstaddan koparmak için yeterli delil değildir.

 

 

Fakat ben Şeyh Esad Efendi'nin kitabından da bir örnek verdim. Ben bu sözün Üstad'a ait oldabileceğini düşünmüyorum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Üstad Sezai Karakoç *, İsmet Özel (yanılmıyorsam), İbrahim Tenekeci ** ve bazı abiler/ustalarda kullanıyor şiirlerinde, yazılarında Tanrı kelimesini. Anlam ve niyet olarak Allah (c.c) ismi celilini şiirde/sözde/yazıda kullanmamayı bir saygının ve iç duruşun göstergesi olarak tercih ediyorlardır her halde?

 

Hoş, böylemidir bilemeyiz ya? Ama kullananlar var hülasa-ı kelam.

 

* Onlar sanıyorlar ki; Biz sussak mesele kalmayacak Halbuki biz sussak, tarih susmayacak.. Tarih sussa, hakikat susmayacak. Onlar sanıyorlar ki, bizden kurtulsalar mesele kalmayacak. Halbuki bizden kurtulsalar, vicdan azabından kurtulamayacaklar. Vicdan azabından kurtulsalar, Tarihin azabından kurtulamayacaklar. Tarihin azabından kurtulsalar, Tanrı'nın gazabından kurtulamayacaklar..

 

* Yedinci oğul büyümüştü baka baka ağaçlara

Baharın yazın güzün kışın sırrına ermişti ağaçlarda

Bir alınyazısı gibiydi kuruyan yapraklar onda

Bir de o talihini denemek istedi

Bir şafak vakti Batıya erdi

En büyük Batı kentinin en büyük meydanında

Durdu ve Tanrıya yakardı önce

Kendisini değiştiremesinler diye

 

 

** bir hayat, mahçup ve duru

Tanrım, gülleri

ve sessiz harfleri koru..

Edited by buyukdogu
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kullananları anlamıyorum.Allah-u Tealanın 99 esması var bunları kullanmak dururken neden bu esmanın içinde olmayan bir kelime kullanıyorlar?99 esma yetmiyor mu?...

bu arada dikkatimi çekti başlıkta Allah isminin baş harfi küçük,tanrı kelimesinin baş harfi büyük yanlışlık oldu galiba...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest bir garip

tanrı kelimesi çoğulu olan bir kelimedir buda allah için düşünülemez

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Ziyaretçi

Tanri ismi ozel isimdir nasil cogulu var. Gidin ilk basta Turkce dersi alin. Yukarida biriside tutturmus Tanrica var diye. Turkler hicbir devirde Tanrica gibi bir kavram kullanmamistir. Iki art niyetli yanlis Turkce kullanmaktan dolayi, boyle bir ifade uydurmasini nasil Tanri ile iliskilendirebildiniz oda hayret birsey

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest gul

Necip Fazıl Kısakürek'e sormuşlar:

-Üstad, kimileri Allah diyor, kimileri de tanrı. Bu iki isim arasında nasıl bir fark vardır, siz hangisinin kullanılmasını daha uygun görürsünüz?

Üstad cevap vermiş

-Allah tanrının belasını versin!

 

Üstad'a atfedilmiş evet bende öyle biliyorum. bunu Üstad söylemiş yada söylememiş lakin Üstadın üslubuna çok yakın bunu Üstad dan başka kim söyleyebilir diye biraz düşündüğümde aklıma birtek Merhum Mehmet Akifimiz geliyor. ama onunda bu derece bir cevap verceğini sanmıyorum ayrıyetten ona da hiç bir sitede atfedildiğini görmedim.

 

lakin cevap muhteşem...

Share this post


Link to post
Share on other sites

bugün kelam dersinde "Allah'ın isimlerini" değerlendirirken hocamız bir öğrencisinden duyduğu bu sözü paylaştı bizimle.öğrencisi de sözü Bediüzzaman'a atfetmiş.sonra sınıftan bir arkadaş çıkıp hemen bir düzeltme(!) yaptı."bu söz Necip Fazıl'a ait"

sonra bende arkadaştan delil istedim.arkadaşın verdiği delil çok sağlamdı(!).İNTERNET...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BAHADIR

Kullananları anlamıyorum.Allah-u Tealanın 99 esması var bunları kullanmak dururken neden bu esmanın içinde olmayan bir kelime kullanıyorlar?99 esma yetmiyor mu?...

bu arada dikkatimi çekti başlıkta Allah isminin baş harfi küçük,tanrı kelimesinin baş harfi büyük yanlışlık oldu galiba...

Muhterem Kardeşim, anlamayada çalışma zaten.Çünkü, zırva tevil götürmez diye çok sevdiğim bir söz vardır. ALLAH lafzında,bir çok mucize vardır.Bir tanesi şudur: Baştaki elifi atarsanız, LİLLAH olur. O'nun için demektir.Lamı atarsanız, LEHU olur.O'na demektir. Son kalan lamı atarsanız geriye HU kalır O demektir. ALLAH kelimesinin ruha verdiği sıcaklığı hiçbir kelime vermez. Zikrederken tanrı mi diyoruz, Çanakkale'de savaşanlar düşman üzerine yürürken tanrı tanrı diye mi haykırarak yürüdüler? ALLAH ALLAH diyerek mi yürüdüler? Kim ne niyetle ne söylerse söylesin tanrı kelimesi buzdolabı gibi soğuktur benim için.Bende aynen o sözü tekrarlıyorum.ALLAH tüm tanrıların ve tanrıçaların belasını versin helak etsin onları.Şairlerin ediplerin tanrı elimelerini kullanmaları umurumda bile olmaz.Benim Rabbim Kur'an'a kendisini nasıl tanıtıyorsa ben O'na iman ederim.Gerisi zırvadır. Sorunun cevabı BESMELE-İ ŞERİFEDE GİZLİDİR.

RAHMAN VE RAHİM OLAN ALLAH'IN ADIYLA.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BAHADIR

Tanri ismi ozel isimdir nasil cogulu var. Gidin ilk basta Turkce dersi alin. Yukarida biriside tutturmus Tanrica var diye. Turkler hicbir devirde Tanrica gibi bir kavram kullanmamistir. Iki art niyetli yanlis Turkce kullanmaktan dolayi, boyle bir ifade uydurmasini nasil Tanri ile iliskilendirebildiniz oda hayret birsey

 

Ne farkeder ki... yer tanrısı gök tanrısı gibi bir sürü tanrıya inanıyorlardı, sürüsüne bereket...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Gökhan Söyler

 

Necip Fazıl Kısakürek'e sormuşlar:

-Üstad, kimileri Allah diyor, kimileri de tanrı. Bu iki isim arasında nasıl bir fark vardır, siz hangisinin kullanılmasını daha uygun görürsünüz?

Üstad cevap vermiş

-Allah tanrının belasını versin!

 

Üstad'a atfedilmiş evet bende öyle biliyorum. bunu Üstad söylemiş yada söylememiş lakin Üstadın üslubuna çok yakın bunu Üstad dan başka kim söyleyebilir diye biraz düşündüğümde aklıma birtek Merhum Mehmet Akifimiz geliyor. ama onunda bu derece bir cevap verceğini sanmıyorum ayrıyetten ona da hiç bir sitede atfedildiğini görmedim.

 

lakin cevap muhteşem...

 

Lakin mi?? Bunu üstad söylemese akla gelecek 2. Kişi direk Abdurrahman Karakoç tur. Lakin siz bunun böyle olacağını anlamadınız?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Abdullah

N. Fazıl'ın "Tanrı Kulundan Dinlediklerim" adında bir eseri olduğunu biliyor muydunuz?

Peki bu eserde Arvasi'nin yansımaları olduğunu bilir misiniz?

Peki eski edebiyatta Allah kelimesinin karşılığı için yezdan, hüda, mabud, çalab gibi birçok kelimenin kullanıldığını üstelik bu kelimeleri kullananların gerçekten alim insanlar olduğunu bilir misiniz?

Özellikle günümüzde "Allah" kelimesi yerine bu kelimelerin kullanılmasında bir mazur görülmeyip "Tanrı" kelimesi kullanılınca dinden çıkmış gibi (!) muamele gösterildiğinin farkında mısınız?

 

Sahi bizde hiçbir zaman iş ehline bırakılmaz ya! Biri gider kaka kelimesinin bir din büyüğünün ismini aşağılamak için Yahudiler tarafından uydurulduğunu söyler. Diğeri müsait kelimesi yollu kadın anlamına gelemez sözlüklerden çıkarın der. Kimse işi bilene, ehline sormak ihtiyacı hissetmez.

 

O yüzden pek tartışmayın bu forumda. Kalkıp hiç kimse de sormamış bu kelimelerin etimolojileri nedir diye. Bu Tanrı kelimesi nerden nereye kadar gelmiş diye.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Yaman

Kullananları anlamıyorum.Allah-u Tealanın 99 esması var bunları kullanmak dururken neden bu esmanın içinde olmayan bir kelime kullanıyorlar?99 esma yetmiyor mu?...

bu arada dikkatimi çekti başlıkta Allah isminin baş harfi küçük,tanrı kelimesinin baş harfi büyük yanlışlık oldu galiba...

Sayfadaki en güzel okuma yöntemi tebrik ediyorum

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...