Jump to content
Necip Fazıl Kısakürek [N-F-K.com Forum]
bütşiken

Üstadın Şiirlerini Tahlil Edelim

Recommended Posts

öncelikle selamün aleyküm, forumda yeniyim.siz arkadaşlardan ricam, üstadın yıllardır üstün körü okunup geçilen şiirlerini tahlil etmeye çalışalım.belki bu vesileyle istifade eden kardeşlerimiz olur.İlk olarak "zindandan mehmed'e mektup" şiirini ele alabiliriz:

 

Zindan iki hece Mehmedim lafta;

 

Baba katiliyle baban bir safta

 

Üstad merhum bu şiiri oğlu Mehmed'e hitaben yazarken onun şahsında bu vatandaki bütün müslüman evlatlara sesleniyor.Yani hitap hususi ise de kasıt umumi.Bu üslup edebi çevrelerde bilindik bir üsluptur.

 

Üstad girişi çarpıcı ve kısa bir cümleyle yapıyor."Zindan iki hece Mehmed'im lafta" Söylemekle yaşamanın farkını gafil kafalara tokmak gibi indiren bir cümle.Aslında lafta kısa ve iki heceden ibaret bir mefhumun hakikati o kadar çetin ve ağır ki bu mısranın peşinden gelen diğer mısralar bunun şekvasıyla dolu. Dolayısıyla üstad bu sade giriş cümlesiyle çarpıcı bir şekilde muhatabın dikkatini çekiyor. Ayrıca Mehmedim hitabıyla özlemini ve hasretini ifade ediyor.

 

Peşinden gelen mısrada üstad hem mısra içinde hem de önceki mısra ile müthiş bir mutabakat misali ortaya koyuyor.Zira birinci mısrada gelen ihbarın ardından muhatabın dikkatini çektikten sonra,muhatabın zihninde zindanın mahiyetine dair merakını, mana bakımından tezat içeren cinaslı “baba katili” ve “baban” kelimeleriyle pekiştiriyor.Çünkü baba katili merhametsizlikte uç nokta iken “baban” ifadesi iyelik ifadesiyle merhamette mübalağa ifade ediyor.”bir safta” hükmü zindanın bu iki zıt kutup arasında hiç fark gözetmemesi bakımından ne kadar kasvetli olduğunu çarpıcı bir şekilde ifade ediyor.

 

“Bir de geri adam, boynunda yafta”

 

Yafta bir nesneyi tanımlamak için üzerine yapıştırılan yahut asılan kağıt. mahkumların boynuna asılan suçunu bildiren kağıt, yahut bu suçlamanın kendisi. Geri adamdan kasıt çağdaş yobazların Müslümanlara verdiği isim. üstad bir de geri adam, boynunda yafta derken baba sıfatından ayrı olarak davasının çilesini çeken haksızlığa uğramış olan adamı yani kendisini vasfediyor.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

"bu adam gezdirsin boşluğu ense kökünde" bu cümle de beni çok etkiler. Bazen kendi kendime düşünürken , yok' un kıymetini bilmiyoruz ki varın değerini bilelim veya ilk önce şu yok'u kontrol edelim ... vs. şeylere ulaşmışımdır. düşünsenize aslında ne kadar saçma "yok'u kontrolde beceriksiz olmak fikri..." ama bir o kadar da gerçek...

Aslında şairin ne dediğini çok iyi anlıyorum ama anlatamıyorum.
Neyse...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aleyküm selam hoş geldiniz,


Belirttiğiniz çalışmayla alakalı forumumuzda şiir tahlillerine yönelik müstakil bir başlık bulunmamaktadır ancak şiirlere ait konu başlıkları altında yorumlar, şerhler ve çeşitli görüşler beyan edilmiştir. Siz de arzu ederseniz tahlillerinizi bu başlıklar altında paylaşabilirsiniz. Değerli yorumunuz ve alakanız için teşekkür ederiz.


İlgili başlık için bakınız; "Zindandan Mehmed'e Mektup"


Saygı ve selamlarımızla..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest bütşiken

"bu adam gezdirsin boşluğu ense kökünde" bu cümle de beni çok etkiler. Bazen kendi kendime düşünürken , yok' un kıymetini bilmiyoruz ki varın değerini bilelim veya ilk önce şu yok'u kontrol edelim ... vs. şeylere ulaşmışımdır. düşünsenize aslında ne kadar saçma "yok'u kontrolde beceriksiz olmak fikri..." ama bir o kadar da gerçek...

Aslında şairin ne dediğini çok iyi anlıyorum ama anlatamıyorum.

Neyse...

Çile şiiri başlı başlına bir derya. Aslında bu şiiri kısaca tanımlarsak, tasavvufta merhale merhale fena mertebesine geçişin sancısını anlatıyor.Bir takım tasavvufi esrarı ortaya döktüğünden dolayı Üstad merhum O ve Ben kitabında Şeyh Abdulhakim el Arvasi(k.s.)ye bu şiir okuduktan sonra Onun memnun olmayıp sükut ettiğini belirtiyor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Çile şiiri başlı başlına bir derya. Aslında bu şiiri kısaca tanımlarsak, tasavvufta merhale merhale fena mertebesine geçişin sancısını anlatıyor.Bir takım tasavvufi esrarı ortaya döktüğünden dolayı Üstad merhum O ve Ben kitabında Şeyh Abdulhakim el Arvasi(k.s.)ye bu şiir okuduktan sonra Onun memnun olmayıp sükut ettiğini belirtiyor.

Put Kıran dostum sağol

 

11351372_1003551196323297_18093211126156

Share this post


Link to post
Share on other sites

11390112_10153371186297422_6847853723706

Şiirin açıklamasından pek bişe anlamadım. Baştan okumam gerekiyordu belki. Üsteki mi alttaki mi belli değil...
açıklamayı yapan Piskolog heralde .
Tüm dilsizlerin konuşmaya başlaması ... ürpertici ve iyi bir tesbit. O gün yani Öldüğümüzde tüm dilsizler konuşmaya başlayacak diyor. Hayvanları düşünmüştüm ama eşyaları düşünmemiştim. Cevap verecek olan ammellerimiz mi?
Mesela her eşyamız , her karşılaştığımız böcek "Rabbin kim?" diye sormaya başlayabilir... Cevabı dünyada verilmiş olması gerekir. Yani yaşarken elimizin altındakilere nasıl davrandığımız. Allahsızlık mı yaptık yoksa Allahlı mı davrandık...
Gerçekten çetin bir sınavdayız. Allah günahlarımızı affetsin.

 

Sürekli abdestli olmayı şimdi anlayabiliyorum...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...