Jump to content
Necip Fazıl Kısakürek [N-F-K.com Forum]
leyli

Som Mermer Gibi

Recommended Posts

SOM MERMER GİBİ

 

 

İnsan, şüphesiz eserindedir. Fakat, eserdeki “ben” brüt bir “ben”dir. Saf “ben”i bulup çıkaracak çok az okuyucu vardır.

 

Birde eserleri olmakla birlikte, onlardan taşan kişilikler vardır. Esere konan kadar olan yazarlar vardır. Eserine koyduğundan fazlasını hayatını koyan yazarlarda az değildir. Öyle ki, o, bir olağanüstüyü yaşar, eser vererek de sözleriyle de davranışlarıyla da.

 

Şair ya da yazar eserini ortaya korken, ondan önce ve ondan sonra nice düşünceleri, hayalleri, buluşları sarf eder, adeta savurur.

 

Andre Gide, Oscar Wilde’i bize anlatırken dehasını eserine koyduğundan çok hayatına koyduğunu belirtir.

 

Eserini dışında alelade olan ya da en azından alelade gözüken yazarlar ve şairler vardır. Eserinde da hayatında da aynı fevkaladeliği gösterenler olduğu gibi.

 

Kimi eserinin altında gözükür. Kimi eserinin üstünde. Kimi eserini aşar, kimisini de eseri.

 

 

 

Bunlar, yazarla şairle eseri arasındaki ilişki konusunda bir takım düşünceler. Bunları bir yazan, bir şairi tanımak için eserini yeterli bulsak bile, sıhhatli bir tanıklığın bu tanımayı daha da güçlendireceğine inanmamız gerektiğini belirtmek için söylüyorum.

 

Dün “her nefs, ölümü tadacaktır” kesin Allah buyruğu uyarınca toprağa teslim etmek zorunda kaldığımız merhum Üstad Necip Fazıl’ın da en büyük özelliklerinden biri, bu düşüncelerin ışığında tesbit edilebilir.

 

Üstad Necip Fazıl; eseri, sözleri, davranışları ve jestiyle bir bütün olarak düşünülmesi gerekli bir şahsiyetti. Bölünmez parçalanmaz bir bütün Necip Fazıl’ın şairliğini düşünürlüğünden, düşünürlüğünü gazeteciliğinden, gazeteciliğini yaşantısından ayırıp düşünemezdiniz. Bunların arasına bir mesafe koyamazdınız. Süreklice yaşıyordu, şiiri, düşünceyi din ve ahlâk, geçmiş ve gelecek düşüncesini. Necip Fazıl demek, öyle bir kumaş demek idi ki, onda bütün bu saydıklarımdan iplikler birbiriyle içice dokunmuşlar. En soyut bir düşünceden en somut bir eyleme geçiş mümkündü onun diyalektiğinde. Çünkü tümünü tek bir sentez halinde yaşıyordu. Işık gibi. Som mermer gibi.

 

Bir yaşantı ki, bir anda duyarlılık ağır bastığı için şiir oluyor bir an duruluyor, zekâ patlamalarıyla düşünce alanı gibi açılıyor, bir noktada da eylem, davranış ya da jest olarak gözüküyor.

 

Üstadın toplumumuzda zamanında ve yeterince anlaşılmamasında başka faktörlerin yanında bu özelliğinin de rol oynadığını sanıyorum.

 

O, klasik tariflere uyan şair, düşünce adamı, gazeteci ya da politikacı tanımlarından hiç birine uymuyordu.

 

Her kesimden etkinliği olan kişiler, bu sebeple onu izlemekte, değerlendirmekte ve teşhiste güçlük çekiyorlardı.

 

Onlar istiyordu ki o, kafalarındaki tanıma uygun olarak istedikleri kimse olsun. Oysa, o, bu ölçüleri ve çerçeveleri tanımıyor, mutlaka onları parçalıyor ve dışına taşıyordu. Şair olmasını istedikleri yerde düşünür olarak karşılarına çıkıyordu. Düşünür olarak kalmasını istedikleri yerde bir toplum düzelticisi gibi gözüküyordu. Oysa o, hep aynı kişiydi; yani adıyla sanıyla Necip Fazıl.

 

Sezai KARAKOÇ

Share this post


Link to post
Share on other sites
Üstad Necip Fazıl; eseri, sözleri, davranışları ve jestiyle bir bütün olarak düşünülmesi gerekli bir şahsiyetti. Bölünmez parçalanmaz bir bütün Necip Fazıl’ın şairliğini düşünürlüğünden, düşünürlüğünü gazeteciliğinden, gazeteciliğini yaşantısından ayırıp düşünemezdiniz. Bunların arasına bir mesafe koyamazdınız. Süreklice yaşıyordu, şiiri, düşünceyi din ve ahlâk, geçmiş ve gelecek düşüncesini. Necip Fazıl demek, öyle bir kumaş demek idi ki, onda bütün bu saydıklarımdan iplikler birbiriyle içice dokunmuşlar. En soyut bir düşünceden en somut bir eyleme geçiş mümkündü onun diyalektiğinde. Çünkü tümünü tek bir sentez halinde yaşıyordu.

 

 

İşte üstad hakkında yapılan doğru bir tesbit. O bütünüyle düşünülmesi gereken birisi.Çünkü tümünü sentez halinde yaşayan birisiydi o. Üstadın şairliği ile yazarlığını bir çizgi çekerek ayıramazsınız. Davası ile sanatçı kişiliğini ayıramazsınız. Ayırısanız olmaz. Kim şu ana kadar Üstadın lise kitaplarında okunan kaldırımlar şiiri ile onu tam öğrenmiştir.( bir şiiri ile üstadı öğrendiğini iddia eden ne kadar ciddi kabul edilebilir ki?) Ya da kim şairliğinden başka özelliğini bilmeden Necip Fazıldan üstad anlayışına ulaşmıştır?Bu ne kadar gerçekçi olabilir vs vs...

Share this post


Link to post
Share on other sites

HAK YOL İSLAM YAZACAĞIZ

Kör dünyanın göbeğine

Hak yol İslam yazacağız...

Kuşların gözbebeğine

Hak yol İslam yazacağız...

***

Yola,ağaca,pınara

Esen yele,yağan kara

Yağmur yüklü bulutlara

Hak yol İslam yazacağız...

***

Koç burcuna yay burcuna

Bebeklerin avucuna

Minarelerin ucuna

Hak yol İslam yazacağız...

***

Bucak bucak,köşe köşe

Kara taşa,kor ateşe

Yıldıza,aya,güneşe

Hak yol İslam yazacağız...

***

Askerlerin miğferine

Kağnıların tekerine

Keferenin heykeline

Hak yol İslam yazacağız...

***

Her kapının eşiğine

Her sofranın kaşığına

Balaların beşiğine

Hak yol İslam yazacağız...

***

Herkes duyacak,bilecek

Saklanmaz gayri bu gerçek

Yaprak yaprak,çiçek çiçek

Hak yol İslam yazacağız...

 

Abdurrahim Karakoç

çok güzel kardeşim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...