Jump to content
Necip Fazıl Kısakürek [N-F-K.com Forum]
Sign in to follow this  
abdülkâdir sacîd OSMANLI

Kaza Namazları

Recommended Posts

Selamun aleykum.

 

Elimizde olmayan bazı nedenlerle(gerçi elimizde olup olmadığını da bilemeyiz ya,neyse)namazlarımız kazaya kalır;fakat bunu ne şekilde kılacağımızı bilemeyiz.İşin içine kendimi de dahil ederek,sitedeki büyüklerimizden ve kardeşlerimizden bu konuda ayrıntılı bilgiler alırsak sanırım bir şeyleri de düzeltmiş olacağız.

 

Öncelikle sizlere sormak istediğim iki soru var.Daha sonra belki sorularım yine olabilir.

Şimdilik;

 

1-Geçmişte kılmadığımız(bilerek yazıyorum bu kelimeyi;kabul etmeyenler müstesna...) namazlarımızın niyetini nasıl getiririz.Mezheplerine göre altını çizerek belirtmeniz yerinde olacaktır sanırım.

2-Gün içinde kılmadığımız namazların niyetini nasıl getiririz.Yine bunu da ilk sorumdaki gibi mezheplerine göre açıklarsanız sevinirim.

3-(Bu sorum önem arz ettiği için büyük harflerle yazmayı uygun görüyorum.)MESELA GÜN İÇİNDE HEM GEÇMİŞ NAMAZIMIZI VE HEMDE O GÜNKÜ NAMAZIMIZI KILARKEN--örneğin öğle namazı- SIRASI NE ŞEKİLDE OLUR.

4-Son olarak da geçmişte kılmadığımız namazları nasıl hesaplayabiliriz.

 

 

 

 

NOT:Eğer daha önce böyle bir başlık açılmışsa o başlıktan sorduğum soruların kesin ve net cevapları var ise paylaşmak yerinde olur;fakat yoksa vermeye de lüzüm yok zannımca.

 

 

Selamun aleykum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hanefi mezhebinde kabul gören görüş ve fetva şöyledir. Bir kişi; namazını kazaya bırakır ise büyük günahkarlardandır.. Hadis-i şerifte "Tek vakit namazı kılmayan kişi, Allah katında kendini bıçaksız boğazlamış gibidir. 4 vakit kılmayan annesi ile zina yapmış kadar günah kazanır. 5 vakit kılmayana ise; sanki semadan bir sada yükselier.-Arzımdam ve kulluğumdan defol-."

 

İmam-ı Azam hazretleri; böyle bir kişinin diğer mezheplerdeki uygulamanın aksine nafile namaz kılabileceğini hatta kılması gerektiğini söylemiştir.

Hatta; Allah resulü aleyhisselamın günlük kıldığı kuşluk, işrak, evvabin, teheccüd gbi nafileleri dahi terk etmemesi gerektiğini; lakin bunların iki rekatını nafile olarak; sonrasını kaza namazı olarak kılmasının evla olacağını bildirmiştir..

 

Kişi; kaza namazlarını kılmadan onun nafileleri kabul olmaz görüşünü(hazreti Ebu Bekr-ı Sıddık, hazreti Ömer.... bu silsile devam eder) Hanefi alimleri (ondan gelecek olan üstün sevaba kavuşamaz.Mesela hazreti ömer'in tavsiye ettiği, yapıldığında rüyada Efendimiz aleyhisselamın görüleceğine garanti verdiği nafile namazı kılan böyle bir kişi bu rüyayı göremez. Fakat sünnete ittiba ettiği için kazandığı devlet herkese nasip olmaz.)

 

Kaza hesabını kişinin kendinden başka bilen yoktur. Aşağı yukarı hesaplamalarda şüpheye düşerse; en az kıldığı hesabı alır.

 

Mesela bir kişi kaza namazına başladığında; öğlen namazının son sünnetini kıldıktan sonra(hatta bu son sünneti dört rekat kılmak müstehaptır; yapanın cehennemden azad olacağına dair müjdeler vardır.) gamet getirerek -niyet ettim allah rızası için öğlen namazının üzerimde olan son(ilkte denebilir) kazasını kılmaya- diye niyet ederek kılabilir.

 

Yahut günün boş bir vaktinde; kerahet vaktine dikkat edilerek; ezan okuduktan sonra gamet getirerek sabah namazının kazasını; sonra tekrar gametle öğlen namazını, sonra gametle ikindiyi... kılabilir.. Gün içinde ne kadar kaza kılınırsa o kadar evladır..

 

Böyle kıldığı kazalarda mesela gamet getirdikten sonra seccadeden ayrılırsa döndüğünde tekrar gamet getirmesi gerekir...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kişi buluğ çağına girdiği zaman namazla mükellef olur.

Kaza namazlarının hesabı ise buluğ çağından bu güne kadar olan zaman diliminde yapılır.

Ariflerin buyurduğu yöntem ise her vaktin ardından o vaktin kazasının kılınması niyet ise mesela öğle namazının kazası için gamet getirmek şartı ile niyet ettim Allah rızası için daha önce kılamadığım öğle namazının farzının kazasını kılmaya diyerek yapılır diğer vakitlerde aynı şekildedir.Kişi takatinin nispetinde bir günlük kaza namazıda kılabilir 2-3 günlük kaza namazıda kılabilir.Bunda sakınca yoktur ama beraberinde işrak,duha(kuşluk) evvabin namazlarınada 2 rekat dahi olsada kılınmasının çok faziletli olduğu günahların affına vesile olacağı ifade edilmektedir.Mühim olan sayının azlığı yada çokluğu değildir elbetteki fazla amelde fazla kazanç olacağı vakidir ama arzu edilen devamlılığın sağlanması istikrarın korunmasıdır.

Mahmut Sami Ramazanoğlu (k.s.) kaza borcum bitti şimdi ne yapmalıyım diyen tabisine aynı şekilde devam etmesini söylemiştir.Herhangi bir ibadetin terki kişiyi gevşekliğe atalete sevk edeceğinden elden geldiği kadar azimli olmak gerekir.Taviz tavizi doğurur.

Müstehap olan terkedilince nafileler terkedilir nafileler terkedilince sünnetler terkedilir sünnetde terkedilirse farzların tatbikinde mukavemet azalır Allah korusun farzıda terk an meselesidir.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Şafi mezhebine göre kaza namazlarının hükmü nedir?Bu soru içinde bir şeyler yazarsanız sevinirim.

 

 

 

Cevap veren kardeşlerime teşekkür ediyorum.Bu başlık yalnız benim için değil,diğer kardeşlerimiz içinde önemlidir;onun için daha fazla cevaplar vererek,öğrenme durumunu pekiştirebiliriz...

 

 

 

 

 

 

Selam Aleykum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Şafi mezhebinde kazası olanın sünnet kılması haramdır.

 

Gayri yapmanız gereken; kıldığınız namazın sünnetinde kazaya niyet etmek.

 

Mesela öğlen namazının sünnetini kılarken; gamet getirerek öğlen namazının son kazasını kılabilirsiniz. lakin hem kaza hem sünnete niyet ederseniz namaz sakıt olur. Tek namaza tek niyet...

 

Şafi mezhebinde kerahat vakitleri farklı olduğundan ve akşam namazının farzından evvelde hatırladığım kadarı ile sünnet kılındığından şafii fetvalarına vakıf olan bir kardeşimiz yazarsa daha iyi olur.

 

Tavsiye edebileceğim şafii fıkhına dair bir kitapta malesef yok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kardeşim,bu açıklamalarında yeterli sayılabilir;fakat dediğin gibi bu konuya vakıf olanların bir şeyler yazması daha doğru.

 

 

Diğer bir sorumda vitir namazının kazası konusunda!Ne şekilde niyet edeceğiz ve her zaman kılabilir miyiz?

 

 

 

Selam aleykum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vitr namazı şafiide kazası gerekmeyen bir namazdır. Zira şafi cumhuru "Beş vakit namazdan sonra size (kılınması zorunlu) namaz yoktur." Hadis-i şerifine binaen vitri kuvvetli sünnet saymışlardır.

 

 

 

 

Terkinde tehdit ve şefaatten mahrumiyet varsa da azap ve hesap yoktur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...