Selmanbey 39 Report post Posted July 16, 2010 Aynadaki Yalan ... Belmâ'nın partisinden doğru evine kaçtı. ihtiyar annesiyle yine Boğaz tarafında oturduğu ahşap köşke... Uzaktan ezan sesi geliyor. Ama o da tabii değil... Hoparlörden... Hatta teypten verilip verilmediği şüpheli... Sabah olurken Allah'ı hatırlamanın saatinde bu mu davet ediciden beklenen ses?.. ... Sayfa 32 İman ve İslam Atlası ... * Ezan cami dışında okunur ve cümle aralarında durulur. Yalnız akşam ezanının çabuk ve cümleler birbirine bağlı olarak okunması... * Günümüzde ezan (hoparlör)le ve cami içinden okunur. Bunda bir ruh kayıbı vardır. Bildirelim ki, âdet, sesin her tarafa gitmesi için minare şerefesini dolanmak ve baş parmakları kulağına götürmek şeklinde... (Hoparlörce ezanda duyurma gücünü takdir ediyor ve mahzur görmüyoruz ama minare gibi bir remz şekline bağlı bir ruh fışkırışını iptal etmesi bakımından onu sevimsiz buluyoruz. * Minarenin şehâdet parmağı gibi gökdelen ifadesi Türk'e nasip bir mimarî dehâsıdır. Bazı İslâm ülkelerinde minare çatıyı zahmetle aşan ve çok defa basit bir kabartı biçiminde kalan mahcup bir edaya bürülüdür. ... Namaz - Ezan ve Kamet Bahsi Bu nasıl bir ruhsuzluktur ve biz nasıl bir günah işledik de imanımız böylesine zayıfladı! Hangi kebair sebebiyle böyle bir cezaya ve nasipsizliğe duçar olduk? Dünyanın neresinde olursa olsun, o nasıl bir müslümandır ki ezan okumaya üşenir, ses tellerini yormaya tenezzül etmez? Aman ya Rabbi! Ben anlayamadım gönüldaşlar anlayan var mı? Ne demektir merkezi sistemden ezan okutmak? Ne demektir sünneti terk edip cami içinde ezan okumak ve nasıl bir kafadır bu ki o sade ve berrak sesi cızırtılar kirletir? Herhalde tek cevabı var: Ahir zaman... Büyük Doğu nazarında hal budur ve bu hale sed çekmedikçe özlediğimiz cami imamı ve cemaat ruhu elde edilemez!.. Bu mevzu ihtilaf kabul etmez bir bozukluk arz eder. Vesselam... Quote Share this post Link to post Share on other sites
turbix122333 4 Report post Posted July 16, 2010 bu bahsi açtığınız için ilk önce teşekkür ediyorum. sorunuza bir sürü sahte cevap verebilirim; onlardan bazıları 1-ekonomik açıdan ,daha ekonomik 2-çok imama gerek kalmaz 3-çok imama gerek kalmayınca çok okula gerek kalmaz 4-herkes farklı şekilde okumaz vs vs vs sizin dediğiniz şey ,yani ezanın (hoparlör)le okunması bahsi aslında yitirilmiş bir ruhun dış tezahürü. yani ;içinmizdeki cami yıkılınca dışardakinin bu hale gelmesi kaçınılmazdı;çünkü her dış bir "iç" in ifade edilişi değilmidir... eğer içimizde bir toplu iğne başı kadar bir iman ateşi varsa bize düşen borç; işte o ateş noktası üzerine abanıp ,ciğerlerimizden çektiğimiz nefesle hohlaya hohlaya ,kainatı tutuşturacak bir iman topuna dönüştürmek...bu olunca ,dışta için bir ifadesi halini alacaktır...burda gözden kaçmaması gereken şey dışarıya bakıp içimizi düzeltmenin de bir yöntem oluşu...yani hasta misalinde olduğu gibi,dışardaki sivilce kanserin belirtisi oluşunu göz önüne alırsak camiler de hasta bir ruhun belirtisi diye ele alınabilir...açtığınız bu başlık bize hasta oluşumuzu ihtar ediyor olmasından da ayrıca bir önem arz ediyor.bu konu da birazdaha derinleşelim... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Furkan Aksoy 1 Report post Posted July 16, 2010 Keşke bütün cami imamlarımız,minarelerden gür bir sesle Ezanımızı okusa....O zaman daha samimi,daha sıcak,daha gerçek bir ezan duymuş,dinlemiş,icabet etmiş oluruz... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Münteha 2 Report post Posted July 20, 2010 Her bidat, bir sünnetin unutulmasına sebep teşkil eder. İnsanlar ibadetlerde sünneti bırakıp da bidate yol açınca, sünnete uyma nimeti de elden alınıyor. İmam-ı Rabbani hazretlerinin buyurdukları gibi: "İbadet, emredileni yapmaktır." Allah cümlemizi ıslah eylesin. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rönesans 2 Report post Posted July 20, 2010 arkadaşlar ben bir nokta da takıldım..üstad hopörlör konusunda ...takdir ediyor ve mahzur görmüyoruz diyor.Orada ki görmüyoruz ifadesi görüyoruz olmayacak mı? Acaba ben mi yanlış anladım mahzur ifadesini..Hoş görme anlamında değil mi? Quote Share this post Link to post Share on other sites
tefekkür-ü mevt 5 Report post Posted July 20, 2010 Bosna hersek in başkenti Saraybosna şehrindeki eski Osmanlı çarşısında (Bascarşı ) imamlar hala ezanı çıplak sesle okuyor. Tabi bunun en önemli sebebi Başçarşı'da çok fazla birbirine yakın camii bulunmasıdır. İnsana o ezan sesi öyle bir huzur veriyor ki insan muhtaç olduğu aşkı ve vecdi birarada buluyor.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ertürk 0 Report post Posted July 24, 2010 Arkadaşlar minareler maalesef hoparlör direkleri halini aldı.müezzinlerden minareye çıkan yok gibi,çıplak sesle okuyanda öyle...ezanı yüksek yere çıkarak okumak sünneti terkedildi,bidatler aldı başını gidiyor. Allahu Teala bize hidayet versin... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Selmanbey 39 Report post Posted July 24, 2010 arkadaşlar ben bir nokta da takıldım..üstad hopörlör konusunda ...takdir ediyor ve mahzur görmüyoruz diyor.Orada ki görmüyoruz ifadesi görüyoruz olmayacak mı? Acaba ben mi yanlış anladım mahzur ifadesini..Hoş görme anlamında değil mi? Esselamun Aleyküm Gönüldaşlar. Öncelikle tam ifadeyi tekrar iktibas edelim: Hoparlörce ezanda duyurma gücünü takdir ediyor ve mahzur görmüyoruz ama minare gibi bir remz şekline bağlı bir ruh fışkırışını iptal etmesi bakımından onu sevimsiz buluyoruz. Burada Hazret (Rahmetullahi Aleyh) meseleyi niyet yönüyle ele alıp, bu şehir hengamesinde ezanı duyurmak istenmesini takdir ediyor ve bu yolun kullanılabileceğini ifade ediyor. Ancak dikkatimizi çekmek istediği nokta işin sünnet boyutu ve bunun terkediliyor olması. Yani minareye çıkılmaması... Cami içerisinden okumak ayıptır yani yüz kızartıcı bir haldir çünkü peygamber sünnetini cemaat imamının terketmesi ve bunu gözümüze sokması sözkonusudur. Bunu da birbirinin sebep ve neticesi olarak ruh kaybına bağlıyor. Bu ruh kaybının ve sünnet hassasiyetinin kaybolduu yerde bunun mukadder oluşu olarak merkezi ezan sistemi şaşılacak iş olmasa gerek. Herhalde meram anlaşıldı? Ben İsmailağa Camiinde hopörlörsüz ezan okunduğuna ve mikrofonsuz namaz kılındığına şahit oldum. Vesselam... Quote Share this post Link to post Share on other sites
sark 208 Report post Posted August 3, 2010 Arkadaşlar minareler maalesef hoparlör direkleri halini aldı.müezzinlerden minareye çıkan yok gibi,çıplak sesle okuyanda öyle...ezanı yüksek yere çıkarak okumak sünneti terkedildi,bidatler aldı başını gidiyor.Allahu Teala bize hidayet versin... Ezanı merkezi sissteme bağlı olarak duyurma işi evet yanlıstır. her muezzin vakti geldiğinde cıkıp okumalıdır kucuk gunahlrı dokulur bunu dusunse mınare basamaklarını 2ser 3er atlaması lazım.. ama arkadasımızın dedıgı sunneti terk etme meselesıne katılmıyorum. hıkmetı nerede bulursanız alınız hadisinden de anlasıldıgı uzere mınareden okuma seslı ezan okumayı terk edıp bidat olmustur yorumu yapılamaz. o zamn eskıden savasa atlarla gıdılırdi de bugun kullanılan tanklar yahut f1leri kullanmak bıdat mı?! Quote Share this post Link to post Share on other sites
sark 208 Report post Posted August 3, 2010 Duzeltme:''ilim muslumanın yitik malıdır.nerde bulsa onu alır'' hadisin orijinal hali budur. mazur görün. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Selmanbey 39 Report post Posted August 3, 2010 Ezanı merkezi sissteme bağlı olarak duyurma işi evet yanlıstır. her muezzin vakti geldiğinde cıkıp okumalıdır kucuk gunahlrı dokulur bunu dusunse mınare basamaklarını 2ser 3er atlaması lazım.. ama arkadasımızın dedıgı sunneti terk etme meselesıne katılmıyorum. hıkmetı nerede bulursanız alınız hadisinden de anlasıldıgı uzere mınareden okuma seslı ezan okumayı terk edıp bidat olmustur yorumu yapılamaz. o zamn eskıden savasa atlarla gıdılırdi de bugun kullanılan tanklar yahut f1leri kullanmak bıdat mı?! Esselamun Aleyküm güzel Gönüldaş. Sizi anlıyorum ancak meseleye yaklaşımınızı yanlış görüyorum. Dini mevzularda kıyas yaparken çok dikkat etmek gerekir. Sünneti terk etme meselesini ben demedim Hazret dedi, rahmetullahi aleyh. Ayrıca bir sünneti yapmak için hacdan dönen veliler olduğu hepimizin malumu. Peygamber Efendimizin Sallallahu Aleyhi ve Sellem en ufak bir sünneti bile kasten terk edilmemeli kaldı ki terk etmeyi adet hale getirmek nerde. Burada otombil kıyası yersiz çünkü mevzuumuz ibadet. İbadete en ufak bir yenilik karıştırmak bidat olur. Burada alimliğe soyunmak haddim değil ancak ilmi bir tarafa bıraksak bile Hazretin dediği gibi kocaman bir ruh kaybıyla karşı karşıyayız. At yerine araba kullanmak bidat olmaz çünkü ata binmek hakikatiyle ibadet değildir. Ancak -mesela- namaza başlamadan önce secdeyi öpmek bidat olur. Mikrofon bahsi de epeyce sıkıntılı bir mevzu ve henüz tam bir fetva verme cesareti kimsede yok. Bazı velilerin bu işten sözle değilde fiille uzak durmaları bunu gösterir. Biz ilmi daireye girmeden işin ruhuna bakalım ve ibret alalım yoksa tutup mikrofonları kıracak değiliz camilerde. Vesselam... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Eşref Bey 58 Report post Posted August 4, 2010 Bu konu ezanın merkezi sitem vasıtasıyla okunmasının ardından tekrar gündeme geldi. Babamın bir imam olması hasebiyle birkaç şey söylemek istiyorum. Yaşadığımız şehirde ezan uzun zamandır merkezi sistemden okutuluyordu. Fakat bunun halk nezdinde ve imamlar içerisinde pek hoş karşılanmamış olmasından dolayı bu serbest bırakıldı. Yani isteyen kendi okuyacak, isteyen merkezi sistemi açaçacak. Her ağacın meyvesinin tadı farklıdır. Her minareden gelen sesin farklı olması en güzeli. Ayrıca minarenin içerisinden değilde hocaefendiler şerefeye çıkarak ellerinde mikrofonlarla okusalar çok daha güzel olurdu. Şimdi günümüzde çıplak sesle ezan okunduğunda her taraftan duyulmayabilir. Mikrofon bir kolaylık arzeder fakat keşke minarelere çıkarak okunsa... Quote Share this post Link to post Share on other sites
ertürk 0 Report post Posted August 11, 2010 Sark kardeşim, ezanın yüksek yere çıkılarak, çıplak sesle okunması sünnettir. Bu sünnet terkedilince ibadette bidat olur.Verdiğin örnek ise (eskiden savaşa atlarla, şimdi tanklarla gidildiği) adette bidattir ve bunun mahsuru yoktur.Adette bidata bir kaç örnek daha vereyim: masada yimek yemek,çatal kullanmak,türlü nakil vasıtalarına binmek v.b. Üstadın söylediklerinden anladığım ise:hoparlördeki övdüğü tek özellik, sesi yükseltmesi ve daha uzaklara ulaştırmasıdır.Ezanın daha fazla insana ulaşmasını isteyen Üstad, bu yönüyle hoparlörü takdir edip hakkını teslim ettikten sonra, onun metalik ve cızırtılı sesinin ezanın ruhunu yaraladığını belirtiyor.Ezanın minareye çıkılarak okunmaması Üstad'a çok sevimsiz geliyor, Üstad bunu da tenkid ediyor. Üstadın gözünde, ezanın ruhi plandaki manası, maddi plandaki manasından üstün olduğu için hoparlöre teveccühü sadece hakkını teslim etmekle kalıyor ve ezanda yaptığı tahrif nedeniyle onu kesinlikle maruz görmüyor. Quote Share this post Link to post Share on other sites
sark 208 Report post Posted August 11, 2010 Sark kardeşim, ezanın yüksek yere çıkılarak, çıplak sesle okunması sünnettir. Bu sünnet terkedilince ibadette bidat olur.Verdiğin örnek ise (eskiden savaşa atlarla, şimdi tanklarla gidildiği) adette bidattir ve bunun mahsuru yoktur.Adette bidata bir kaç örnek daha vereyim: masada yimek yemek,çatal kullanmak,türlü nakil vasıtalarına binmek v.b. Üstadın söylediklerinden anladığım ise:hoparlördeki övdüğü tek özellik, sesi yükseltmesi ve daha uzaklara ulaştırmasıdır.Ezanın daha fazla insana ulaşmasını isteyen Üstad, bu yönüyle hoparlörü takdir edip hakkını teslim ettikten sonra, onun metalik ve cızırtılı sesinin ezanın ruhunu yaraladığını belirtiyor.Ezanın minareye çıkılarak okunmaması Üstad'a çok sevimsiz geliyor, Üstad bunu da tenkid ediyor. Üstadın gözünde, ezanın ruhi plandaki manası, maddi plandaki manasından üstün olduğu için hoparlöre teveccühü sadece hakkını teslim etmekle kalıyor ve ezanda yaptığı tahrif nedeniyle onu kesinlikle maruz görmüyor. Açıklamanız için sağolun. öyle bir devire geldik ki önüne gelen şu bidat bu bidat diyor ama yapılmaya geldiğinde hala devam ediliyor. bu ezan meselesi biraz ihtilaflı. ben sesi daha geniş sahalara duyurması hasebiyle yanlış karşılamıyorum.evet bilal-i habeşi mücerret ses ile okurdu ama şimdi mümkün mü.. doğru olanu budur ama merkezi sistem ile okunması bidat-ı haseneye girer.orijinalliği bozuyor ama resmen bidattır denemez. benim görüşüm budur. Quote Share this post Link to post Share on other sites