Jump to content
Necip Fazıl Kısakürek [N-F-K.com Forum]
Sign in to follow this  
yeniceri38

Namazdan Sonra Yapılan Toplu Tesbih....

Recommended Posts

Cemaatle kılınan namazların sonunda yapılan toplu ve sesli tesbihlerimizin bidat olduğu ve bununda başta İmam Birgivi hazretlerinin ve bir çok ehl-i sünnet alimnin eserlerinde sabit olduğu inancını taşımaktayım..Fikirleriniz...

Share this post


Link to post
Share on other sites

İslam âlimleri, bid'ati, Bid'at-i hasene ve Bid'at-i seyyie diye ikiye ayırmışlar, mektep, kitap gibi sonradan çıkanlara Bid'at-i hasene demişlerdir. Hadika’da (Böyle bir bid'at, bir ibadetin yapılmasına yardımcı olduğu için, dinimiz izin verir) buyuruldu. İmam-ı Rabbani hazretleri ise, dinin izin verdiği böyle faydalı şeylere, bid'at kelimesini bulaştırmamak ve bunlara Sünnet-i hasene [iyi iş] demek gerektiğini bildirir. Sünnet, burada yol, iş demektir. Yolun, işin iyisi de, kötüsü de olur. Hadis-i şerifte, Sünnet-i hasene [iyi çığır] açanlar övülüyor, Sünnet-i seyyie [kötü çığır] açanlar kötüleniyor. (Müslim)

 

Tesbih çekme meselesi bidat mıdır yoksa sünnet-i hasene midir?

Asıl soru bu...

 

Cemaatin imam ile birlikte, sessizce dua etmeleri efdaldir. Ayrı ayrı dua yapmaları ve dua etmeden kalkıp gitmeleri de caizdir. Ama bunu âdet haline getirmemelidir. Hem imamın duasına âmin demeli, hem de kendimiz dua etmeliyiz. Bid’at olan sadece müezzinin komut etmesidir. Tesbih çekmek, dua etmek bid’at değildir.

 

Din kitaplarında ifadeler şöyledir:

Farzı veya son sünneti kılınca, imamın sağa, sola veya cemaate dönmesi müstehaptır. İşlerini görmesi için, hemen gitmesi de caizdir. Hadis-i şerifte, (Her namazdan sonra, üç kere, Estağfirullahel’azîm ellezî lâ ilâhe illâ huv el-hayyel-kayyume ve etubü ileyh okuyanın, bütün günahları afv olur) buyuruldu. İstiğfârdan sonra, Âyet-el-kürsî ve 33 kere (Sübhânallah), 33 kere (Elhamdülillah) ve 33 kere (Allahü ekber) ve bir (kelime-i tehlil) yani (La ilahe illallahü vahdehü la şerike leh...) okumaları ve ellerini göğüs hizasına kaldırarak, dua etmeleri de müstehaptır. (Merâkıl-felâh, Tahtavi)

 

İmam ve cemaat ile beraber kollarını, az ileriye uzatıp ve göğüs hizasına kaldırıp, avuçları tam açık olarak semaya çevirip dua et ve âmin de. (Ey Oğul İlmihali)

 

Âmin ile ilgili dört hadis-i şerif meali şöyledir:

(Bir cemaat topluca dua eder, bir kısmı da âmin derse, Allahü teâlâ o duayı kabul eder.) [Hakim]

 

(Dua edenle âmin diyen sevapta ortaktır.) [Deylemi]

 

(İmam duada, cemaati hariç tutmasın. Hariç tutarsa onlara hıyanet etmiş olur.) [beyheki]

 

(İmam âmin dediği zaman siz de âmin deyin. Çünkü birinin âmin demesi meleklerin âmin demesine tesadüf ederse onun geçmiş günahları mağfiret olunur.) [buhari]

 

Cemaatin imam ile tesbih çekmesi ve dua etmesi bid’at değil, müstehaptır. (Nimet-i İslam)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efendi hazretlerimizin beyanında öğrendiğimiz kadarı ile; müezzinin yalnızca "subhanallah" diyerek komuta etmesinde sakınca yoktur. Fakat bir takım mevlidhanların cemaate bulaştırdığı "ve hüvel aliyyil azim ül .... subhanellah...." demesi bidattır.

 

 

 

 

Bir de farzı hemen arkasından bir takım tesbihatlar yapmağın bidat olduğunu biliyoruz. Yalnız farzdan hemen sonra "estağfirullahillezi la ilahe illa hüvel hayyel kayyum" zikrini 3 kere yapmanın sünnette yeri olan güzel bir amel olduğunu da biliyoruz. 

 

En güzelini Allah bilir..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...