Jump to content
Necip Fazıl Kısakürek [N-F-K.com Forum]
Sign in to follow this  
Vakıf Ahmet

İmanda Vesvese İle Alakalı Dört Hadis Ve Şerhi

Recommended Posts

30. Hadisi İmam Müslim Rahmetullahi Aleyh Kîtabul-İmân, "İmanda Vesvese" babında rivayet etmiştir.

 

Abdullah ibnu Amir ibni Zurare el-Hadramî Muhammed ibnu Fudayl'dan, o da el-Muhtar ibnu Fulful'dan, o da Enes ibnu Malik Radıyallahü Anh'dan Resulullah Aleyhisselâm'ın şöyle buyur­duğunu rivayet etmiştir:

 

"Allah Azze ve Celle buyurdu ki: Senin Ümmetin bu ne böyle? Bu ne böyle? deyip dururlar. Hatta, bu Allah, yaratıkları yarattı, peki Allah'ı kim yarattı," derler.[3]

 

 

 

31. Bu Hadis-i Şerifi İse:

 

îshaku'bnu İbrahim, Cerîr'den, Ebu Bekr ibnu Ebi Şeybe de Hu-seyn ibnu Ali'den, o da Zaide'den; her ikisi (Cerîr ve Zaide) el-Muhtar'dan, o da Enes ibnu Malik'ten Resulullah Aleyhis-selamın aynı hadisini rivayet etmiştir.

 

Ancak Ishak: "Allahü Teala buyurdu ki: Senin Ümmetin" kısmını zikretmemiştir.[4]

 

Yine Müslim, birçok yerde bu hadisi, "Allahü Teala buyurdu ki" ibaresi olmaksızın rivayet etmiştir. Bunlardan Ebu Hureyre ye da­yandırılan senedle rivayet edilen bir hadis şöyledir:[5]

 

 

 

32. Hadis-i Şerif:

 

Ebu Hureyre radiyallahü Anh Resulullah Aleyhisseldm'ın şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir:

 

"İnsanlar hep birşeyler sormaktan geri durmazlar. Hatta, bu Allah, yaratıkları yarattı, peki Allah'ı kim yarattı? derler. Böyle bir durumla karşılaşan: Ben Allah'a iman ettim, desin.[6]

 

 

 

33. Bir Başka Rivayet de Söyledin

 

Ebu Hureyre Radiyallahü Anh Resulullah Aleyhisselam'ın şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir:

 

"Birinize şeytan gelir ve şunu, şunu kim yarattı, diye sorar. So­nunda da: Rabbini kim yarattı? der. Bu noktaya ulaşan, (yani şeytanın bu vesvesesiyle karşılaşan) Allah'a sığınsın ve soruştur­maya son versin."

 

Müslim, buradaki birinci rivayetin benzeri şekilde rivayetlerde bulunmuştur ve hiçbirinde de; 'Allah buyurdu ki' ibarasi geçme­mektedir. [7]

 

 

 

'imanda Vesvese Hadislerinin Şerhi (Hadis 30-33)

 

 

Nevevî'nin Müslim şerhinde bu hadis şerhedilirken şöyle bir ri­vayete yer veriliyor; "Ebu Hureyre Radiyallahü anh'dan rivayet edildiğine göre bazı kimseler Resulullah Aleyhis selâm1 m yanına gelerek: 'Bizim kalbimize, bazen sözünü etmeyi çok büyük (yani haddi aşmak) telakki edeceğimiz bir takım fikirler gelmektedir1 de­diler? Resulullah: 'Bunu duyuyor musunuz1 yani 'bunun büyük bir şey olduğunu hissediyor musunuz?1 diye sordu. Gelenler: 'Evet' de­diler. Resulullah Aleyhisselâm İşte bu apaçık imandandır* buyur­du."

 

Resulullah Aleyhisselâm'ın: 'Bu apaçık imandandır' demesi­nin manası, sizin bunu büyük bir şey olarak görmeniz, sağlam bir imana sahib olduğunuzun delilidir, demektir. Bunu büyük bir şey görmek ve ondan kaçınmak, sözünü etmemek imanını tahkiki ola­rak kemale erdirmiş insanların işidir.

 

Bunun manasının şöyle olduğu da söylenmiştir: Şeytan, saptırmaktan ümid kestiği kimselere vervese verir. Qnu sapıtmaya gücü yetmediği için vesvese yoluna başvurur.

 

Kafire ise istediği taraftan yanaşabilir. Onlar hakkında sadece vesvese ile iktifa etmez. Onlarla istediği gibi oynaşır. Buna göre hadisin manası: Vesvesenin sebebi imanın saflığıdır, yahut ves­vese imanın saflığına işaret eder, olmaktadır. Kadı İyaz bu açıklamayı seçmiştir.

 

"Kalbine böyle vesveseler gelen 'Allah'a iman ettim' desin" sözünün manası: Bu tür batıl düşüncelerden yüz çevirsin ve onları gidermesi için Allah'a iltica etsin, demektir.

 

İmam Mazerî Rahmetullahi Aleyh şöyle demiştir: 'Hadisin za­hirinden anlaşılan manaya göre; insan boş vesveselerden uzak durmakla ve onu izale etmek için delil getirmeye kalkışm'amakla emrolunmuştur1

 

Bu konuda şunlar söylenebilir ki, vesveseler iki çeşittir: Geçici bir şekilde gelen ve insanı devamlı meşgul etmeyen şüphelerdir ki, aldırış etmeme yoluyla giderilebilir. Hadisin manasına göre de buna hamledilebilir. Vesvese ismi de böyle bir durum için geçerli olur. Bu âdeta asılsız ve alelade bir durum olarak ortaya çıkmaktadır. Asılsız olduğu için de, hakkında herhangi bir delil aranmaksızın giderilebilir.

 

Sürekli insanın kafasını meşgul eden ve şüpheye yolaçan fikir­ler ise, aksine delil bulmak ve geçersizliğini isbat etmekle ancak giderilebilir. En doğru olanını ise Allah bilir.

 

"Allah'a sığınsın ve hemen soruşturmaya son versin" sözünün manası: Bir kimseye bu tür vesveseler gelirse onun kötülüğünü bertaraf etmek için Allah'a sığınıp O'ndan yardım dilesin. Bu konu üzerinde durmaktan da vazgeçsin. Bilsin ki, bu düşünce, şeytanın vesvesesinden kaynaklanmaktadır. Şeytan da bu yolla onu saptırmaya ve inancını bozmaya çabalamaktadır. Artık bu kinrse, şeytanın vesvesesine kulak asmaktan çekinsin, zihnini başka şeylerle meşgul etmek suretiyle, onunla ilişkisini kessin.

........

Kaynak: Kutsi Hadisler Kitabı

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Çok değerli bilgiler kardeşim. teşekkrü ederiz ve Allah(c.c) razı olsun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eyvallah önemli bir husus.Allah insana akıl vermiştir.tefekkür ibadet demiştir.dini bütünüyle yaşamak isteyenler dine çok önem verdikleri için onları kendi hayatlarına mal etmeye çalışırlar.bunun yolu da tahkiki imandan geçer.saf bir kalp ve akılla düşünmek kararmamış gözlerle incelemek.zaten bu şekilde bir tefekkür savaşına giren kimse mutlaka imanını daha da güçlendirecek şeytanın belini kıracaktır.neticede şeytan bir kimsenin imanınına sataşıyorsa onda mutlaka kıymetli bir iman vardır.şeytan bu imanı gördükçe delirir neler kaybettiğini hatırlar ve madem ben kaybettim onlar da cenneti kaybetsin diyerek saptırmaya çalışır

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allah'ın zatı akılla kavranmaz... Mahdut hudutsuzu ihata edemez...

 

Bu hakikati dile getirdiğimizde ise bilim ve hikmeti kendi inhisarına aldığını zannedenler yaftayı yapıştırıveriyorlar: Bunlar akıldışı, hurafe ehli...

 

Bu hafta makina mühendisliğine başladım, mühendisliğie giriş ilk dersimizde hoca enerji nedir diye sordu, cevap gelmeyince kendisi açıkladı: Enerji tam olarak tanımlanamaz, enerjiyi iş yapabilme potansiyeli olarak tarif ederiz dedi.

 

Enerjiyi tanımlayamıyorsun, ruhu tanımlayamıyorsun hatta noktayı tanımlayamıyorsun; yalnızca kendi algıların çerçevesinde tarif etmeye çabalıyorsun ve sonra akıl Allah'ı kavramayaz hakikatine akıldışılık diyorsun.

Aklını seveyim senin...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Allah'ın zatı akılla kavranmaz... Mahdut hudutsuzu ihata edemez...

 

Bu hakikati dile getirdiğimizde ise bilim ve hikmeti kendi inhisarına aldığını zannedenler yaftayı yapıştırıveriyorlar: Bunlar akıldışı, hurafe ehli...

 

Bu hafta makina mühendisliğine başladım, mühendisliğie giriş ilk dersimizde hoca enerji nedir diye sordu, cevap gelmeyince kendisi açıkladı: Enerji tam olarak tanımlanamaz, enerjiyi iş yapabilme potansiyeli olarak tarif ederiz dedi.

 

Enerjiyi tanımlayamıyorsun, ruhu tanımlayamıyorsun hatta noktayı tanımlayamıyorsun; yalnızca kendi algıların çerçevesinde tarif etmeye çabalıyorsun ve sonra akıl Allah'ı kavramayaz hakikatine akıldışılık diyorsun.

Aklını seveyim senin...

 

Peygamber Efendimiz (sav) buyuruyor ki: ''Allah'ın zatını değil, yarattıklarını düşünün.''

 

Hz. Ebubekir buyuruyor: ''Allah’ın varlığını idrak etmekten aciz olduğunu idrak, O’nu hakiki idraktir.''

 

İmam Rabbani buyuryor: ''Allah ötelerin ötesi, namütenahi(sonsuz) ötesi...''

 

İmam Gazali: ''Bu iş ne akılla olur ne de akılsız'' düsturunu ortaya koyuyor.

 

Esseyyid Abdülhakim Arvasi Hz'i buyuruyor: ''Allah zuhurunun şiddetinden gaiptir.''

 

Allah kendi mâsivasında (dış âlemde) mevcut her şeyden müstağni, münezzeh ve mücerrettir. Velilik dairesinin merkezi Şah-ı Nakşıbend Hazretleri, göze, kulağa, hisse ve bütün idrak vasıtalarına hitap eden her şeyin O'ndan olduğunu, fakat o olmadığını beyan buyurmuşlardır. Her şey O'ndan, fakat hiçbir şey O değil... Tevhid sırrının en ince noktası işte bu hikmettir. (Şahı Nakşıbend'in bu söyledikleri Bir Pırıltı-Binbir Işık'tan alıntıdır. Bakınız: http://www.n-f-k.com/nfkforum/index.php?showtopic=7380)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mühim ki ne mühim bir husus. Nerede “vesvese” ile ilgili bir şey görsem atlıyorum hemen. Tik haline geldi artık. İnsan hayatını çekilmez, yaşanmaz hale getiren bir hadise. Yıllardır savaşıyorum, yenemedim. Etrafımdakiler çok vesveseli olduğumu söylüyorlar, doktorum ise OKB (Obsesif kompulsif bozukluk) teşhisi koymuştu. Bu ikisi birbiriyle ne kadar muvazi acep?

 

Hakikaten zor. Deli olduğunuzu düşünenler bile çıkabiliyor, ki onlar sizin yaşadıklarınızın sadece fiili bölümüne şahit oluyorlar. Beyninizden, kalbinizden durmaksızın film şeridi gibi geçen düşünceleri, tasvirleri kendinize bile itiraf edemezken deli olduğunuzu düşünen insanlara bahsetseniz kesinlikle dinsiz, imansız olduğunuz hükmünü vereceklerdir. Ki bazen siz bile bu yargıya varıyorsunuz ve ardından gelen dehşet acı, vicdan azabı… Bir de ameli boyutu var tabi. Saatlerce süren, tekrar tekrar başa aldığınız, yine de Allah(c.c) katında kabul olduğuna kanaat edemediğiniz abdest, namaz fasılları. Ağlamalara eşlik eden hıçkırıklar, kan çanağına dönmüş, şişmiş, pörtlemiş gözler, uyuşmuş ve ağrılı bir kafa…

 

Yaşadığınızın bir hastalık yada şeytanın oyunu olduğunu kendinize telkin ettiğiniz halde bir türlü kurtulamıyorsunuz, olmuyor işte. Ne diyeyim, Allah(c.c) kurtarsın, beni ve bu vaziyetteki tüm din kardeşlerimi. (Amin)

Share this post


Link to post
Share on other sites

TSerenad kardeşim, vaziyetinle alakalı müsadenle birkaç tavsiyede bulunacağım. Karar verince düşünme biter. Yukarıda da yazdığı gibi Efendimiz (sav) "Allah'a sığınsın ve hemen soruşturmaya son versin" diyerek kararı verince bu şeytanî düşüncelere son verileceğini de belirtiyor.

 

İnsan ruhu kaynayan su gibidir. Yani ruh halimiz mütemadiyen değişmekte, aynı gün içerisinde sebebini bilmediğimiz halde bazen neşeli, bazen hüzünlü, bazen sıkıntılı vesaire olabiliyoruz. İnsanın ruh halinin çok sık değiştiğini belirten bir Hadis vardı, onu hatırlayamadım.

 

Bazen nefis insanın ruhunu eziyor ve tahakkümüyle akla, hayale olmadık vehimler, yalanlar getirtiyor. Bunlara 'Ben Allah'a ve Peygamber'e imân ettim' desenizde pek tesir etmiyor. Nefs, ruhu ezip geçiyor ve o hal er yada geç bitiyor. Bunun şeytan ve nefsin kısa süreli oyunu olduğunu bilirsek, o zaman sadece şüpheye düşeriz. Bu hususta olgun insanlardansak şüpheye bile düşmeyiz. Sadece bu vaziyeti izler ve geçer gideriz.Kardeşim, sanırım seninde yaşadığın halde 'Ben Allah'a ve Peygamberi'ne imân ettim desende tesiri olmadığı haller... Hep aynı vesveseler seni meşgûl ediyorsa nefsten, vesveseler farklı şeylerle geliyorsa şeytandanmış. Buna 'hatarat' deniyor. Okuduğum bir kitapta bu hatarları yenmenin en etkili ve sonuç veren yolu vesveseyle alakalı mevzularda'ilim sahibi' olmak... Bence de hatarları yenmenin en keskin yolu daha çok bilgi öğrenmek. Senin anlattığın halleri bazen bende yaşıyorum. Yaşadığın hal hatarat (anladığıma göre o) ise sitemizde bulunan şu yazıların sana çok faydası olacaktır. http://www.n-f-k.com/nfkforum/index.php?sh...&hl=hatarat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esselamü Aleyküm.

 

TSerenad isimli değerli kardeşim.

gerçi 'Vakıf Ahmet' isimli arkadaşımızın Size yerinde tavsiyeleri olmuş nacizane bende bir iki kelam etme gereği duyuyorum. Mü'minun Suresinin 97. ve 98. Ayet-i Kerimelerini sık sık okumanız çok yerinde olur.

بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّح۪يمِ

وَقُل رَّبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ

وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَن يَحْضُرُونِ

 

97-De ki: 'Ey Rabbim! Şeytanların vesveselerinden sana sığınırım.'

98-'Ey Rabbim! Onların benim yanımda bulunmalarından da sana sığınırım.'

 

Rabbim şifa versin İnşaallah...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Esselamü Aleyküm.

 

TSerenad isimli değerli kardeşim.

gerçi 'Vakıf Ahmet' isimli arkadaşımızın Size yerinde tavsiyeleri olmuş nacizane bende bir iki kelam etme gereği duyuyorum. Mü'minun Suresinin 97. ve 98. Ayet-i Kerimelerini sık sık okumanız çok yerinde olur.

بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّح۪يمِ

وَقُل رَّبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ

وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَن يَحْضُرُونِ

 

97-De ki: 'Ey Rabbim! Şeytanların vesveselerinden sana sığınırım.'

98-'Ey Rabbim! Onların benim yanımda bulunmalarından da sana sığınırım.'

 

Rabbim şifa versin İnşaallah...

 

Aleyküm Selâm, sayın tarık026. Allah (c.c) razı olsun. Birde Felak ve Nas surelerini ekleyebiliriz. İnşallah söylediklerim tserenad kardeşimizin işine yarar. Diğer arkadaşlarda imanda vesvese ile alakalı ekleyecekleri şeyler varsa eklerlerse çok iyi olur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vakıf Ahmet kardeş, tavsiyeleriniz ve alakanız için teşekkür ediyorum. Verdiğiniz linki bir çırpıda okudum, hatta yetinmeyip bir kez daha okudum. Faydalı bilgiler gerçekten. Bu halden kurtulma yolunda elimden geldiğince çabalıyorum tabi ama sizin vesilenizle tedavi yollarına yenilerini ekledim diyebilirim. Hadisi şerifleri ve önemli şahsiyetlerin açıklamalarını, tavsiyelerini daha da azimle uygulamaya çalışacağım.

 

tarık026 size de teşekkür ediyorum, ayetleri ezberledim. Duanız için ayrıca minnettarım.

 

Bu konudaki acizliğimi, ızdırabımı anlatabilmemin mümkünü yok. Yeise düştüğüm anlar çok, fakat Cenab-ı Hak’kın izniyle, ibreyi menfi yada müspet tarafa döndürmek elimizde sanırım. Muzaffer olurum inşallah... Tekrar sağolun dostlar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Çok güç bir durum.Yakın zamanda şahit oldum. KIz arkadaşım, ama nasıl haller. Ben şahit olurken acı duydum, ya bizzat o yükün altındaki. Bu vesvese ne menem işmiş. Kız abdest alırken sıvamıyor adeta tüm boydan boya uzvunu yıkıyor. Namaza duracak abdestim gitti deyip başladı ağlamaya. Yahu bir şey olduğu yok dur namaza. Yok ille de alacak. Sonra vahdiyyet hususunda sorgulama, Allah neden bir tane, madem ibadete ihtiyacı yok neden namaz kılıyoruz ki..Ayy korktum bir görmeyin beni. Elimden bir şey gelmezaldım gittim hocaya. Bir de demezler mi ben okuyamam git ehline. Kadın ta indi çocukluğuna. Allahım lütfen herkesin de kalp gözü açık olmasın n'olur. Numara aldık ona gidecek şimdi.

 

Zor işler, akıl ile kavranılmaz. Yaa öyle işte. Rabbim saf çile, manevi ızdırap denen o hallere düşür ama imanımıza zeval ve helal getirtme. Kalkmayız altından.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...