İçeriğe git

Foto

Utansın


Konuda 30 cevap var

#1
NFK-Fan

NFK-Fan

    Administrator

  • Admin
  • 2.455 Mesaj sayısı:
UTANSIN

Tohum saç, bitmezse toprak utansın!
Hedefe varmayan mızrak utansın!
Hey gidi küheylân, koşmana bak sen!
Çatlarsan, doğuran kısrak utansın!

Eski çınar şimdi Noel ağacı;
Dallarda iğreti yaprak utansın!
Ustada kalırsa bu öksüz yapı,
Onu sürdürmeyen çırak utansın!

Ölümden ilerde varış dediğin,
Geride ne varsa, bırak utansın!
Ey binbir tanede solmayan tek renk,
Bayraklaşmıyorsan bayrak utansın!
L'état, C'est Moi!..

#2
yalnız efe

yalnız efe

    Sessiz Üye

  • Teğmen
  • 16 Mesaj sayısı:

UTANSIN

Ey binbir tanede solmayan tek renk,
Bayraklaşmıyorsan bayrak utansın!



Arkadaşlar!
Bu beyitte geçen sembolizasyonu anlayamadım.Açıklamak isteyen var mı? :mellow:
Tohum saç, bitmezse toprak utansın!
Hedefe varmayan mızrak utansın!
Hey gidi küheylan koşmana bak sen!
Çatlarsan doğuran kısrak utansın!

#3
BDG

BDG

    Emektar

  • YüzBaşı
  • 1.127 Mesaj sayısı:

Ey binbir tanede solmayan tek renk/Bayraklaşmıyorsan bayrak utansın!




Şiirin sanat değerini ölçerken, hangi kıstasların şiiri, bizler için sanat değeri kıldığına iyi bakmak lazım. Üstadımızın bu şiirinde şuna şahit olmaktayız: Üstadın bu şiiri diğer şiirlerindeki kesifliği kadar iç dünyayı, ruhu işlememiştir.Ve bu şiirinde, soyutu remzlendirmekten ziyade somutu işlemiştir.Tohum,mızrak,küheylan,çınar.. bunlar aleni olan, remizlerini mücerretten almayan aksine somuttan alan bir şekilde şiirin içine inci taneleri gibi dizilmiştir.

Muşahhası da mücerreti de üstadın şiirlerinde görebiliyoruz.Hepsinden tek sonuç :sanat..

Lakin son dörtlüğün son ikiliğinde durum işaretle yani sembolle anlatılmıştır.Bu beyit hakkındaki acizane yorumum ise şöyledir:
Şiirde geçen renk, bizim bildiğimiz manadaki sarı,yeşil,siyah gibi renklere direk olarak işaret değildir.Üstad son dörtlüğün 3. mısrasında o kadar derin manaları işleyen bir söz söylemiştir ki, oradan kuru kelimelere döktüğümüzde şunları anlamak mümkündür:Yol tektir.O'nun yolu. Ve müslüman tek varistir; ötelerin.Nizam tektir.O'nun nizamı... Ve binlerce bozuk,sapık,manasız,anlayışsız yol var ki..Şiirde tek renkle kast edilen tek olan yoldur,gerçek müslümanların,yeni anadolu gençliğinin gittiği yoldur.Sair yollar ise binbir rengi temsildir.Bunlar arasında solmayan tek renk ise, o, kutlu yol.
Ve bayraklaşmaya layık olan renk ise, işte bahsettiğimiz o renk,tek renk yani O'nun nizamı,yolu..Ve O'nun yolunun bayraklaşmamasında ise bayrağın utanması lazım gelmez mi? Tek renk bayraklaşmamış, diğer tüm renkler bayraklaşmış.Ne çıkar?Tek çıkar :utan!(sın)


saygılarımla...
Gökte saman yolu benim olmalı;
Dipsizlik gölünde, inciler benim.

********

#4
parya

parya

    Sessiz Üye

  • Teğmen
  • 24 Mesaj sayısı:
bir şiir ancak bu kadar net ve güzel anlatılabilirdi Allah razı olsun...

#5
yalnız efe

yalnız efe

    Sessiz Üye

  • Teğmen
  • 16 Mesaj sayısı:
Üstadımızın bu eşsiz şiirini yine bu şiire layık bir güzellikte yorumlayan ve somutlaştıran BDG kardeşime teşekkürü ben de bir borç bilirim.
Bu şiire küçüklüğümden beri hayrandım BDG nin anlatımıyla hayranlığım zirveye ulaştı.
Tohum saç, bitmezse toprak utansın!
Hedefe varmayan mızrak utansın!
Hey gidi küheylan koşmana bak sen!
Çatlarsan doğuran kısrak utansın!

#6
deniz

deniz

    Gayretkâr Üye

  • Teğmen
  • 42 Mesaj sayısı:
Evet arkadaşlar;

ey binbir tanede solmayan tek renk
bayraklaşmıyorsan bayrak utansın.


bir yorum da ben yapmak isterim.
öncelikle binbir tanede solmayan tek rengin ne olduğunu anlayalım.
bu konuda fazla yorum yapmayacağım. ben sadece size üstadın bu renk ile ne kastettiğini, üstadın kaynağını söyleyeyim eminim yorumu siz benden daha güzel yapacaksınızdır.

Bakara suresi, 138. ayet (Ömer Nasuhi Bilmen meali):
(Ey mü'minler! Deyiniz ki, bizim boyamız) Allah'ın boyasıdır. Allahın boyasından boyası daha güzel olan kim vardır? Ve bizler ancak ona ibadet edenleriz.

sanırım burada üstadın hangi rengi kastettiği anlaşılıyor.

bayraklaşmaya gelince; üstad Allah'ın rengini taşıyan bayrak altında müslümanların birleşmesini istiyor. Müslümanların tek yürek tek bilek olmasını istiyor. Akif'te bu durum için yanlış hatırlamıyorsam şöyle söylüyordu:

Hani milliyetin islam idi? Kavmiyyet ne?
Sarılıp dursaydın a milliyetine

Milliyetimiz islam deyip, ırkçılık yapmadan Allahın rengini taşıyan bayrak altında toplanmalıyız diye düşünüyorum.

yaşıma başıma bakmadan bu güzel şiiri yorumlamaya kalktım. kusura bakmayın. elbet benden daha güzel yorumlayacaklar vardır. onlar da haklarını helal etsinler.
CEMAAT
Sözde İslâm... Bir ferdi bir ferdine kaynamaz;
Bu halle, utanmadan, camide saf saf namaz!

#7
serdengeçti

serdengeçti

    Müdavim

  • YüzBaşı
  • 623 Mesaj sayısı:
İki yorum da etkileyici .Hangisini kabul edersek edelim bizlere-anlayana-güzellikler aşılamakta olduğu aşikar bir gerçek.Yorumlamak için emek veren kardeşlerim ikisine de gönülden teşekkürlerimi sunarım.
Volkan gibi lav atmış,ne susmuş ne sönmüşüm.
Ben bu iman uğruna çılgınlara dönmüşüm.

#8
Salihbey

Salihbey

    Kural ihlali yapmıştır.

  • Sivil
  • 315 Mesaj sayısı:

UTANSIN


Ustada kalırsa bu öksüz yapı,
Onu sürdürmeyen çırak utansın!




Çırak !!! Sürdürmek !!! Yapı !!!........................UTANMAK !!!

Biz sürdürüyoruz Allah cc ın izniyle; canımız kanımız malımız pahasına; ölümden öte köy yok : Şehidlik...

"Zehirle pişmiş aşı yemeye kim gelir " Buyrun, aş ortada..

Vatan diye bildiğim fikrimin coğrafyası/Fikir yoksa vatan ne kuru toprak parçası/Budur mimar takdiri BÜYÜK DOĞU kumaşım...Ruh yoksa kemmiyet basit hayvan kafası/Keyfiyetsiz milliyet esnafın salatası/Budur mimar takdiri BÜYÜK DOĞU kumaşım...Kuru zan gariban ne dangalak ne it/Allah uğrunda gazi akın yolunda şehit/Budur mimar takdiri BÜYÜK DOĞU kumaşım...Çağlarüstü fikirde mutlak anahtar-kilit/Enayi avlaması tavlama şehit-mehit/Budur mimar takdiri BÜYÜK DOĞU kumaşım...Her ne varsa âlemde O'ndandır O'na perde/O'na nisbetle düşün hangi lâflar nerede/Budur mimar takdiri BÜYÜK DOĞU kumaşım !..

#9
zizou

zizou

    Sessiz Üye

  • Teğmen
  • 16 Mesaj sayısı:
gerçekten her yönüyle mükemmel bir şiir.şiiri çok güzel şekilde açıklayanlarada teşekkür ederim.bi yorumda ben yapacağım bu şiirle ilgili.sanırım üstad bu şiiri yazarken yıllar sonrasını görerek yazmış ve bence bize bişeyler anlatmak istio.eski çınar şimdi noel ağacı bölümüde bence uzun süre üstünde düşünülmesi gereken bir konu

#10
tutsak

tutsak

    Gayretkâr Üye

  • Teğmen
  • 50 Mesaj sayısı:

eski çınar şimdi noel ağacı bölümüde bence uzun süre üstünde düşünülmesi gereken bir konu


Meselenin belki de şah damarına parmak basmış bulunuyorsunuz..

Eski çınarın Noel ağacına dönüşmesi, bu milletin tarihiyle, fikriyatıyla, edebiyatıyla, hasılı hayatın tüm şubeleriyle sistematik bir şekilde o billur, halis ve namütenahi iman cevherine küstürülüp, onun yerine batının satıhta parıldayan, özde ise paslanmış, mekana esir ve zamana yenik değerlerinin getirilmesinin hazin bir remzidir..

Nur'un yerinin idare lambasına, bülbülün yerinin ise kargaya bırakılması kadar acıklı bir manzara...

#11
trradomir

trradomir

    Müdavim

  • YüzBaşı
  • 934 Mesaj sayısı:
Batılın sayısız cephesi vardır ve hakikat tektir. Bu düstur, üstadın defaatle dile getirdiği bir hakikattir. Üstadın demokrasi hakkındaki yorumlarında sürekli karşılaştığımız bir husustur bu mesela. Demokrasinin, binbir yanlış içinde bir doğruyu arama anlamına geldiğini söyler ve mevcut olanlar içinde, doğruya yol verdiği için onun üstünlüğünü vurgularken, batıla da hakikate tanıdığı nisbette imkan sağlaması yönüyle eleştirir, hakikatin rejimine, Vahdetin nurlu yoluna yönelmeyi, onu düstur edinmeyi her beşeri sistemin önüne çıkarır. İslam nizamı, yegane yol... Deniz ve BDG oldukça güzel bir şekilde açıklamış bu kısmı. Diğer yorumlara da iştirak etmekten başka çare yok, Allah razı olsun. Siz yazmışsınız, imza atmak bizden olsun.
Atsineği...

#12
oktay

oktay

    Gayretkâr Üye

  • Teğmen
  • 49 Mesaj sayısı:

Hey gidi küheylân, koşmana bak sen!
Çatlarsan, doğuran kısrak utansın!


bu şiirin her mısrasını, her kelimesini tahlil edip anlamak düşüncesindeyim.acizane, bu iki mısraya kendi düşünce ve yorumumu yazmak gerekirse;küheylan'dan kasıt,bu davanın bayrağını taşımaya ve onu hedefe ulaştırmaya gönül koymuş kişilerdir.ve netice bizim oluncaya kadar gayret etmemiz,etrafımıza bakmadan,çevremizdekiler ne der demeden gece gündüz durmadan çalışmak ve küfür cephesiyle savaşmak gerektiği,bunu yaparken er ya da geç zaferi, iman etmiş kişilerin kazanacağını anlatılmakta.zaten hakikatte bu yönde "Allah dinini tamamlayacaktır"bize baştan beri verilmiş bir müjdeye inanmamak umudunu yitirmek sağlam iman sahiplerinin yolu değildir.bu konuda üstad bediüzzamanın bir menkıbesini aktarmak istiyorum.

"Bundan on sene evvel, (1910 yılında) Tiflis'e gittim. Şeyh Sanan tepesine çıktım, dikkatle temâşa ediyordum. Bir Rus yanıma geldi. Dedi: "Niye böyle dikkat ediyorsun?"

Dedim: "Medresemin planını yapıyorum."

Dedi: "Nerelisin?" "Bitlis'liyim" dedim.

Dedi: "Bu Tiflis'tir."

Dedim: "Bitlis, Tiflis, birbirinin kardeşidir."

Dedi: "Ne demek?"

Dedim: "Asya'da, âlem-i İslâm'da üç nur, birbiri arkası sıra inkişafa başlıyor. Sizde birbiri üstünde üç zulmet inkişafa başlayacaktır. Şu perde müstebidâne yırtılacak, takallüs edecek (kasılacak). Ben de gelip burada medresemi yapacağım."

Dedi: "Heyhat! Şaşarım senin ümidine!"

Dedim: "Ben de şaşarım senin aklına! Bu kışın devamına ihtimal verebilir misin? Her kışın bir baharı, her gecenin bir nehârı (gündüzü) vardır."

Dedi: "İslam parça parça olmuş."

Dedim: "Tahsile gitmişler. İşte Hindistan, İslam'ın müstaid bir veledidir; İngiliz mekteb-i idadisinde çalışıyor. Mısır, İslam'ın zeki bir mahdumudur; İngiliz mekteb-i mülkiyesinden ders alıyor. Kafkas ve Türkistan, İslam'ın iki bahadır oğullarıdır; Rus mekteb-i harbiyesinde talim alıyor. İlâ âhir...

kısrak'tan kasıt bizi doğuran kadınları yani annelerimizi işaret ediyor kanaatindeyim.çünkü onlar bizi dünyaya getirmekle kalmayıp bizim ilk ruh hamurumuzu da yoğururlar.bu noktada onlar çok büyük bir vebal'in altındalar.üstadın da dediği küheylan hedefe varırsa o şeref hem kendinin hemde kısrağınındır.ama ulaşmassa vebal, onu hedefe ulaştıracak kudreti aşılamadığı,onun eğitimiyle yeterince ilgilenmediği kısrağındır,yani annenin.bir toplumun 'ol'ması için ilk önce kadınların 'ol'ması lazım.cemiyetin kadını ruhi ve itikadi yönden bozuksa o topluma hayırlı evlatlar yetiştirmesini beklemek enayiliktir,safdilliktir.ve ilginçtir cemiyeti bozmak isteyen düşünceler ilk önce kadının ahlakını bozar.o, bozulduktan sonra gerisi zaten kendiliğinden gelir.

#13
reisü'l küttab

reisü'l küttab

    Sessiz Üye

  • Teğmen
  • 36 Mesaj sayısı:

kısrak'tan kasıt bizi doğuran kadınları yani annelerimizi işaret ediyor kanaatindeyim.çünkü onlar bizi dünyaya getirmekle kalmayıp bizim ilk ruh hamurumuzu da yoğururlar.bu noktada onlar çok büyük bir vebal'in altındalar.üstadın da dediği küheylan hedefe varırsa o şeref hem kendinin hemde kısrağınındır.ama ulaşmassa vebal, onu hedefe ulaştıracak kudreti aşılamadığı,onun eğitimiyle yeterince ilgilenmediği kısrağındır,yani annenin.bir toplumun 'ol'ması için ilk önce kadınların 'ol'ması lazım.cemiyetin kadını ruhi ve itikadi yönden bozuksa o topluma hayırlı evlatlar yetiştirmesini beklemek enayiliktir,safdilliktir.ve ilginçtir cemiyeti bozmak isteyen düşünceler ilk önce kadının ahlakını bozar.o, bozulduktan sonra gerisi zaten kendiliğinden gelir.




Gerçekten çok güzel bi yorum getirmişsin ALLAH RAZI OLSUN
Zulmü alkışlayamam, zalimi asla sevemem;
Gelenin keyfi için geçmişe kalkıp sövemem.
Biri ecdadıma saldırdımı,hatta boğarım!...
-Boğamazsın ki!
-Hiç olmazsa yanımdan kovarım.
(MEHMET AKİF ERSOY)

#14
adıdeğmez

adıdeğmez

    Emektar

  • YüzBaşı
  • 189 Mesaj sayısı:
...Eski çınar şimdi noel ağacı...

Burada Üstadın eski çınardan kastı, Osman Bey Hz. nin rüyasında gördüğü çınar yani Şeyh Edebali Hz. nin keşfi ve müjdesiyle Osmanlı Devletidir.
Noel ağacı ise malumunuz, Batılılaşma yolu, özentiliği, taklitçiliğidir.

Allah'u Alem, bizce anlaşılan budur.
Dünyanın ve her şeyin mutlak sahibini, has aynası olan gönüllerde, mutlak sahiplik tecellisine dâvet etmeyi bilecek miyiz, bilmeyecek miyiz?
Bilmeyeceksek bilelim ki bir saniye ilerimizde, artık bir daha zerrelerimiz yanyana gelmemecesine müthiş, patlama ânı var!..
Allahım! Seni istiyoruz!..

Üstad Necip Fazıl KISAKÜREK (R.Aleyh)

#15
beyaban

beyaban

    Sessiz Üye

  • Teğmen
  • 9 Mesaj sayısı:
ÜSTADIMIZIN BU GÜZEL ŞİİRİ DİĞER ŞİİRLERİ GİBİ EMSALSİZ!!BENİ ÜZEN BÖYLE ŞAİRLERİN ZAMAN İÇİNDE AZALMALARI...RABBİM BÖYLE GÜZEL NESİLLER YETİŞMESİNİ NASİP EYLESİN BÖYLE NESLİ YETİŞTİREMEYEN MİLLET UTANSIN!
Aşksız olma ki ölü olmayasın.Aşk ile öl ki, diri kalasın''

#16
Ali NFK

Ali NFK

    müdavim

  • Teğmen
  • 788 Mesaj sayısı:
Hey gidi küheylan koşmana bak sen,

Nasıl da özetliyor bu günü ve nasılda ihtar ediyor bizi...
Hakkını yediren hem hakkını kaybeder hem de şerefini! (Hz.Ali)

İz bırakmak... Sümüklü böcek de iz bırakır! Dava iz bırakmakta değil, onun keyfiyetinde.

#17
ümmü hüreyre

ümmü hüreyre

    Gayretkâr Üye

  • Teğmen
  • 63 Mesaj sayısı:
Allah razı olsun kardeşim.çok güzel
HAK GELDİ BATIL ZAİL OLDU..

#18
İsyan-ı Sûkut

İsyan-ı Sûkut

    Sessiz Üye

  • Teğmen
  • 6 Mesaj sayısı:
Esselamun Aleyküm...
İlk Yorumumu ÜStad'ın Bu Pırlantasına Yapmak İstedim Fakat; Üstteki Yorumları Görünce Haddi Bilmenin Ne Büyük Erdem Olduğunu Düşündüm Susuyorum...
Yorumlayanları Da Can-ı Gönülden Tebrik Ediyorum...

Tohum saç, bitmezse toprak utansın!
Hedefe varmayan mızrak utansın!

Hey gidi Küheylan, koşmana bak sen!
Çatlarsan, doğuran kısrak utansın!

Eski çınar şimdi Noel ağacı;
Dallarda iğreti yaprak utansın!

Ustada kalırsa bu öksüz yapı,
Onu sürdürmeyen çırak utansın!

Ölümden ilerde varış dediğin,
Geride ne varsa bırak utansın!

Ey binbir tanede solmayan tek renk;
Bayraklaşamıyorsan bayrak utansın

#19
Kureyşi

Kureyşi

    Müdavim

  • YüzBaşı
  • 723 Mesaj sayısı:

Tohum saç, bitmezse toprak utansın!
Hedefe varmayan mızrak utansın!
Hey gidi küheylân, koşmana bak sen!
Çatlarsan, doğuran kısrak utansın!


dersanede mescidin yan duvarına asmıştık.. ne hakikat
(Biz burada çok) inceleriz, çünkü (kabirde çok) inceleneceğiz.

#20
gcis

gcis

    Sessiz Üye

  • Teğmen
  • 6 Mesaj sayısı:
Bir dava ki uğrunda ne canlar harcanmış ne güneşler batmış bu dava 1.5 asırdır hiç bitmek tükenmez bir aşkla devam ediyor bu yolda önlerine ne engeller çıkmış ne barikatlar kurulmus ne kuyular kazılmıs lakin bir küçük zerre dahi bertaraf olmadan bugüne kadar gelmiş ve Allah'ın izniyle daha yükseklere çıkacaktır şu an da kuzey kutbunda ekvatorda çin de amerika dünyanın bilmem neresinde Peygamber Efenmiz(s.a.v.) ismi anılıyorsa bu davayı taşıyan bu davayı kendi davası edip bu yol ugrunda canını verenler merak etmesinler öyle bir gençlik geliyor ki öyle fidanlar yetişiyor ki ceketlerinin iç cebinde güneşi saklıyorlar onlar öyle gençler bu yolda ne engeller çıkacak karşımıza ne zorluklar ama biz durmadan duraksamdan devam edecegiz onlara inat onlar utanacaklar bir gün firavun gibi olunca hayat oysa baki kalacak hep İlahi Kelimetullah ve her özümleme de özümsenecek Kur'an ve her şey yönelecek bu yola o günler yakındır diyor üstad tarihin 5. sayfasının gençleri karanlık ve yoftalarıla örümcek aglarının kolgezdigi dünyaya ceketlerindeki güneşi çıkartıp billur bir nur saçacaklar o günlerin hasretiyle...
Surda bir gedik açtık mukaddes mi mukaddes
Ey kahbe rüzgar artık ne yönden esersen es



Cevap Ekle